В. "Дневник": Кирил Вътев, собственик на месопреработвателното предприятие "Тандем": "Корупцията се изроди в чист административен рекет" Image 1
Събития
— 22.07.2009 —
В. "Дневник": Кирил Вътев, собственик на месопреработвателното предприятие "Тандем": "Корупцията се изроди в чист административен рекет"

От Екатерина Стоилова

\"Понижихме данъците\", \"направихме рекорден излишък\", \"посрещнахме кризата в много добра кондиция\" - така досегашният премиер Сергей Станишев и неговите министри определят наследството, което оставят след 4 години управление. В сряда 41-ото Народно събрание ще гласува оставката на правителството на БСП, НДСВ и ДПС. Политическата оценка за управлението вече бе дадена на парламентарните избори в началото на юли, на които БСП претърпя най-сериозната си загуба от години, а НДСВ вече не е парламентарна сила. Как бизнесът и икономическите анализатори обаче определят изминалия 4-годишен мандат? Какво според тях правителството успя да постигне, къде се провали и защо? С тези въпроси \"Дневник\" потърси оценката на двама макроексперти и двама представители на бизнеса.

Подобриха ли се условията за бизнес през последните четири години?

- Макроикономическата стабилност в известна степен беше запазена, но със сигурност условията за бизнес не са се подобрили.

Отговори ли правителството на предварителните ви очаквания?

- Най-добрата стъпка беше въвеждането на плоския данък, но всичко останало не се изпълни. Не се случи тази държавна агенция за храните, която очакваме вече осма година. България е единствената в Европа, която няма общ контролен орган, и това рефлектира върху целия сектор, подхранва сивата икономика и блокира развитието на законно работещите. Не беше намален и ДДС за храните, както е по света, въпреки че браншът многократно настояваше за това. Много малко са държавите без диференцирани ставки, но логиката на кабинета бе, че трудно ще администрират различните ставки, и това надделя.

Кое от дейността на кабинета оценявате положително и кое според вас е отрицателно?

- Трудно ми е да се сетя за положителни страни, по-скоро се сещам за отрицателни. Криминогенната обстановка се задълбочи и като бизнесмени се чувстваме несигурни не само за себе си, но и за служителите ни и общо за бизнеса. Остана едно впечатление, че държавните институции се използват за натиск върху определени фирми и толериране на други.

Какво не се случи за тези години конкретно за вашия бизнес?

- Несериозно е да обясняваме успехите или неуспехите си с правителството, което е на власт. Основно бизнесът се определя от мениджърския екип и в този смисъл ние сме постигнали целите си. Най-големият проблем за нас беше свързан с биологичното животновъдство, което започнахме да развиваме от година и половина. Диалогът с администрацията беше на примитивно ниво, нито знаеш кога ще получиш субсидиите си, нито пък дали проектът ти отговаря на изискванията. Абсурдно беше, но по агроекологичната мярка чиновниците ни върнаха проекта само защото върху една от страниците липсваше втори подпис. А тези страници са стотици, видно беше, че грешката е чисто техническа, но чиновникът се формализира и отказа целия размер на субсидията. Без да ги е грижа, че сме направили преди това огромни разходи за биологично животновъдство. Това не е нормално.

Увеличи ли се или намаля корупционният натиск и на какви нива?

- Според мен не се променял на всички нива. Корупционната практика е масова и смятам, че е време да се вземат сериозни контрамерки срещу нея. Не знам дори защо се нарича корупционен натиск, защото корупция има, когато търсещата страна предлага пари за прокарване на своето искане. Точната дума при нас е изнудване. Това е, когато институцията не те пуска да минеш по някакъв разрешителен режим с мотива колко невъзможен за решаване е проблемът ти, а всъщност целта е да платиш съответната сума. Това е чист рекет.

Как може тази практика да се промени?

- С много строг и системен контрол над поведението на служителите. Добрият пример е обслужването на едно гише, което обаче за толкова години не видяхме нито във фонд \"Земеделие\", нито в земеделските служби. В същото време община Благоевград успя да създаде и развие подобно гише. Там точно е регламентирано за колко време трябва да мине един разрешителен режим през дадения чиновник, без предприемачът да се среща с него. В уречения срок получаваш или разрешение, или аргументиран отказ, или предписание какво си изпуснал. Държавната администрация действа коренно различно - връщат те десетки пъти за най-малки подробности, дори без предупреждение прибягват до мълчалив отказ. Досега не съм срещал аргументиран отказ от който и да било отдел в това министерство. В същото време има редица фирми, които получават разрешения едва ли не \"от въздуха\", но няма обяснение защо са ги получили. Просто те са част от обръчите и това беше основната причина хората да гласуват против предишната коалиция.

Как оценявате действията на отиващото си правителство в началото на кризата?

- Доста неадекватно се държаха. Първо обявиха, че кризата няма да ни засегне, после минаха в другата крайност. Уж приеха програма за противодействие, но парите отново отидоха не по предназначение. Смятам, че си употребиха един ценен кадър, какъвто е Меглена Плугчиева. Тя намали силата на шамара от Брюксел и отнесе негативите, без да ги заслужава.

Какво очаквате от новото правителство?

- Да изпълнят това, което обещават. А именно да заработи правораздавателната система, да спрат корупцията на всички нива, да работят по-активно с гражданското общество. Ако го направят, успехът им ще бъде пълен.